Povești bune

Ghidul de supravietuire al unui antreprenor roman din Canada în mijlocul crizei de coronavirus6 min read

15 martie 2020 4 min read

Ghidul de supravietuire al unui antreprenor roman din Canada în mijlocul crizei de coronavirus6 min read

Reading Time: 4 minutesÎn anii de exod din țară, România nu a exportat numai muncitori și medici,  ci și antreprenori. Unul dintre ei este Ciprian Borodescu, un antreprenor român, co-founder & CEO la MorphL AI, care stă în Canada, iar în aceste zile dificile dominate de criza cauzată de COVID-19 încearcă să ofere un sfat de ajutor antreprenorilor din țară care caută soluții să treacă peste această perioadă extrem de dificilă. Printr-o scrisoare semnată pe contul său de Medium, acesta se adresează direct românilor care încearcă să își țină business-urile în picioare.

Dragi fondatori români, 

Vi s-a spus mereu că este greu să pornești un startup, unul dintre cele mai dificile lucruri pe care le veți face în această viață, că unul singur din 10 va avea succes și cu toate acestea v-ați înhămat la acest drum. Este 1% noroc și 99% muncă, vi s-a spus… doar că acum a devenit mult mai greu. De 10 ori mai greu.

Puteți fi acel 1%, dar dacă nu sunteți, așa cum nici noi nu suntem, citiți în continuare.

În timp ce vă scriu această scrisoare din apartamentul pe care l-am închiriat prin Airbnb în Montreal, mă gândesc doar la faptul că în urmă cu 10 zile eram în România și îmi programam întâlniri cu clienți, parteneri și investitori. Ca fondator și CEO, știți cum este, trebuie să te lupți și să faci totul ca business-ul tău să crească.

La fel ca multe alte startup-uri, am avut planuri ambițioase de creștere în 2020, iar unul dintre țelurile noastre (încă mai este) era de a strânge 1 milion de dolari până în prima jumătate a anului. #shithappens

Astăzi, cu atât de multe companii și atât de mulți oameni impactați de criza COVID-19, inclusiv noi, concentrarea noastră s-a orientat în numai câteva zile spre o soluție de a ieși din această situație neprevăzută.

Am fost un antreprenor de când mă știu și am avut „șansa” de a trece printr-o criză în 2007-2008. Tocmai terminasem Automatica și Calculatoarele iar primii mei pași ca antreprenor au fost ghidați de criza care lovea atunci România. Iar ca peste tot, România nu a fost pregătită și a fost deloc plăcut.

Au mai existat crize, iar lucrurile vor reveni în cele din urmă la normal, mereu se întâmpla asta, dar nu toată lumea va reuși să iasă cu bine.

Aceasta este încă la început. Numărul cazurilor crește rapid în toate regiunile. Autoritățile din Europa, SUA și Canada răspund în fața crizei, dar este greu de prezis ce va fi.

Chiar dacă este dificil să anticipezi cum vor reacționa investitorii, clienții și angajații, este mereu bine să ai un plan de acțiune. Ceea ce urmează să scriu sunt doar presupunerile mele și sunt sigur ca există și lucruri care mi-au scăpat. Luați-le cu precauție:

  1. Chiar dacă finanțările de venture capital nu urmează imediat traiectoria piețelor bursiere, într-un final vor fi influențate. Da, există încă enorm de mult capital disponibil, dar este prudent să spunem că noi tranzacții, în comparație cu cele de tip follow-on, vor fi mai greu de făcut.
  1. Știi cât de important e conceptul de „burn rate” în circumstanțe normale, dar azi lucrurile nu sunt normale. Așa că ia în calcul opțiuni de reducere a cheltuielilor și planifică luând în calcul că veniturile vor fi mai mici, iar clienții vor avea termene de plată ale facturilor mai mari.Sau nu le vor mai plăti deloc.
  1. Planifică să faci bootstraping în următoarele 12-18 luni. Pare drastic? Mai bine să ai o siguranță, decât să-ți pară rău mai târziu.
  1. Echipa ta e cea mai importantă în aceste momente. Asigură-te că vorbești cu echipa ta des și îi asiguri pe oameni că se pot baza pe tine. Nu trebuie doar să o spui, trebuie chiar să ai un plan în acest sens.
  1. E o linie fină între panică și luarea unor deciziilor dificile rapid. Dacă trebuie să faci tăieri de costuri, fă asta mai întâi, înainte să dai afară oameni pe care altfel ai vrea să-i păstrezi.
  1. Nu uita că ești fondator, CEO al unui startup. Condu prin exemplul tău! Inovația e esența unui startup. Gândește-te și schimbă lucrurile. Întoarce-te la planificare și vezi ce impact vrei să ai tu și business-ul tău în timpul și după criză. Cele mai bune companii de după bula .com din 2001 au supraviețuit și le respectăm astăzi. Fii ca ei!
  1. Trebuie să ai perspectivă. Fii recunoscător dacă tu și oamenii din echipă sunteți sănătoși. Fii umil. Înțelege provocarea prin care trec alții și ajută cum poți.
  1. Ca fondator te vei simți de multe ori singur. Vorbește cu alți antreprenori și creează un grup de soluții. Nimeni nu te va ajuta, noi suntem propria soluție.
  1. În aceste clipe trebuie să ne găsim acel „De ce?”. Cum poți ca startup să demonstrezi credințele tale și acel ”De ce?”.
  1. Fii calm și ia lucrurile pas cu pas. Uită-te înainte, pentru că este singura direcție pe care merita să o urmărești.

Dragi fondatori, suntem împreună.

Chiar dacă am vrea ca lucrurile să fie diferite, nu contează acum. Planurile noastre sunt complicate de criza COVID-19? Ce ne facem? E atât de nedrept. E atât de frustrant. Nu e corect.

Însă..

Putem să fim nervoși, putem să nu fim de acord. Putem să ne ridicăm pumnul în aer, să blestemăm destinul și să spunem oricui ar asculta că viața e nedreaptă. Dar oricât de mult ne-am dori, nu putem schimba realitatea. Viața reală e încăpățânată și trebuie să o îmbrițișăm.

În final, aș vrea să citez o înțelepciune a lui Epictet despre care cred că vă poate ghida în această perioadă și să vă facă să ieșiți din criză mai puternici și mai maturi.

„Adevărata față a omului e descoperită în momente dificile. Așa că atunci când intervin problemele, gândește-te la tine ca la un atlet căruia Dumnezeu, ca un antrenor, i-a dat un adversar tânăr și puternic. Din ce motiv? Ca să te transforme într-un olimpian desăvârșit”.

PS: Dacă ești investitor și fondatorii în care ai investit nu îți scriu cu update-uri și planuri de criză, alege mai bine data viitoare.

PPS: Dacă ești fondator și nu auzi nimic de la investitorii tăi în perioada aceasta, alege mai bine data viitoare.

Leave a comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *